Od 1. ledna 2023 dojde na základě změny zákona k automatickému zřízení datových schránek živnostníkům, spolkům a nadacím. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR připravila v návaznosti na tuto změnu soubor informací, které mohou pomoci všem s praktickou aplikací této změny.
Připomeňme, že zavedení nových datových schránek proběhne ve třech vlnách od ledna do března 2023, kdy budou noví uživatelé datovek postupně dostávat své přihlašovací údaje.
Datovou schránkou rozumějme (obecně) státem garantovaný nástroj elektronické komunikace, který nahrazuje papírové dopisy. Funguje podobně jako e-mailová schránka, s tím rozdílem, že totožnost majitele schránky je úředně ověřená.
Datové schránky slouží převážně pro komunikaci s orgány veřejné moci. Úřady mají povinnost datové schránky používat v komunikaci s každým, kdo má datovou schránku zřízenou. Komunikace se soudy a úřady je zdarma. Občanům s datovou schránkou, podnikatelům a firmám můžete poslat poštovní datovou zprávu za pouhých 5 Kč.
Jaký je rozdíl mezi datovou schránkou a e-mailem?
Datová schránka slouží k přijímání a posílání úředních (elektronických) dokumentů mezi vámi a orgány veřejné moci. Každý odesílatel i příjemce je jednoznačně identifikován a každý přístup do schránky je zaznamenán. Odesílatel i příjemce mají k dispozici dodejku /…